Zážitky optimálneho prežívania z pohľadu emocionálnej a sociálnej
inteligencie
PhDr. Beata Gajdošová, PhD.
Katedra pedagogickej psychológie
a psychológie zdravia FF UPJŠ, Košice
Predmetom príspevku je priblíženie známeho, ale
stále málo poznaného fenoménu „flow“ (slov. prúdenie, plynutie), na ktorý
sústredil pozornosť vo svojej koncepcii optimálneho prežívania M.
Csikszentmihalyi. Tento pojem sa používa v psychológii s introspektívnou
tradíciou a považuje sa za jeden z najvyšších vyjadrení emocionálnej inteligencie.
Zaujímavá je jeho príbuznosť s inými psychologickými konceptmi. V príspevku
sa zameriavame na jeho vyjadrenie v procesoch hry, v športe, ale aj práci,
prežívaný a pomenovaný ako zóna, v ktorej sa dosahujú vynikajúce
výkony bez zvláštneho úsilia. Uvádzame jeho popis, podmienky dosiahnutia tohto
stavu, ponúkame možnosti jeho využitia v procese výučby. Upozorňujeme na
zložitosť javu „flow“, možnosti jeho skúmania a význam vytvárania podmienok
k zažívaniu „flow“ pre našu kvalitu života.